Mondhygiënistepraktijk de Brabander
"Begin elke dag met een gezonde stralende lach"

Wat is een mondhygiëniste?

Een mondhygiëniste is een paramedicus, werkzaam binnen de tandheelkundige gezondheidszorg.
De taak van de mondhygiëniste ligt vooral op het preventieve vlak. De mondhygiënische zorg is dan ook gericht op het voorkomen van aandoeningen aan het gebit en de omringende weefsels.(tandvlees en kaakbot)

Een bezoek aan de mondhygiënist is aan te raden wanneer:

• als uw tandvlees bloedt bij het tandenpoetsen;
  • als uw tandvlees rood en gezwollen is en niet meer strak om de tanden en kiezen sluit;
  • als uw tandvlees terugtrekt;
  • als u een vieze smaak in uw mond heeft of een slechte adem heeft; Klik hier voor informatiefilmpje
  • als u pijnlijk tandvlees heeft;
  • als u tandsteen of verkleuringen heeft;
  • tanden en kiezen van stand veranderen;
  • als u het idee heeft dat uw tanden en/of kiezen los gaan staan;
  • als er slijtage plekjes ontstaan;
  • als er regelmatig gaatjes in uw gebit ontstaan;
  • als u zwanger bent; Klik hier v0or meer informatie
  • als u een droge mond heeft
  • als u pijnlijke tandhalzen heeft;

Er zijn veel ziekten en aandoeningen waarbij een bezoek aan de mondhygiënist is aan te raden. Bijvoorbeeld bij diabetes, hart-en vaatziekten, chemotherapie behandeling, ziekte van Sjögren en medicijngebruik. Klik op voor meer informatie hierover op Mondproblemen en ziekten

Begrippen

Tandplaque is een dun, vaak onzichtbaar, kleverig laagje dat zich gedurende de dag op de tanden en kiezen afzet. Tandplaque bestaat hoofdzakelijk uit voedselresten, slijm en bacteriën die de suikers en de koolhydraten in de mond afbreken tot zuur. Tandplaque heeft ongeveer dezelfde kleur als de tanden en is daarom moeilijk te zien. Tandplaque zit overal, dus óók tussen de tanden en kiezen. Tandplaque kan eenvoudig verwijderd worden. Als tandplaque niet dagelijks verwijderd wordt dan kan ze gaan verkalken. Verharde tandplaque wordt tandsteen genoemd. Tandsteen maakt het oppervlak ruwer waarop makkelijker tandsteen blijft zitten. Tandsteen kan alleen verwijderd worden door een mondhygiënist (of tandarts).

Tandsteen is een verharde laag tandplak die bestaat uit een mineralenlaag. Het speeksel in de mond is rijk aan calcium en fosfaat, dat kan neerslaan op de tanden. Deze zouten reageren met de aanwezige tandplaque en hierdoor ontstaat tandsteen. Een hoge pH-waarde in de mond leidt tot snellere vorming van tandsteen, terwijl gaatjes juist worden veroorzaakt door een lage pH-waarde. Tandsteen is poreuzer dan tandglazuur, waardoor het gemakkelijker verkleurt. Tandsteen boven het tandvlees uit zich meestal als een gele of bruine kleur op de tanden en kiezen. Tandsteen kan ook op of onder de tandvleesrand gaan zitten waardoor het tandvlees geïrriteerd kan raken. Dit veroorzaakt gingivitis. Verharding van tandplaque in tandsteen, kan snel gebeuren, indien de tandplaque niet optimaal verwijderd wordt (zelfs al na 4 dagen na een gebitsreiniging). De meest voorkomende plekken hiervoor zijn bij de uitmondingen van de grote speekselklieren zoals de ondertongse- en de oorspeekselklieren. De tandsteenvorming ontstaat dan aan de binnenkant van de ondertanden en aan de wangzijde van de bovenkiezen.

Gingivitis is een ontsteking (=itis) van de gingiva oftewel het tandvlees. Gingivitis (ontsteking van de gingiva) wordt in de volksmond ontstoken tandvlees genoemd. Ontstoken tandvlees kan men herkennen aan roodachtig (vaak gezwollen) tandvlees dat bij aanraking gemakkelijk gaat bloeden. Gingivitis (tandvleesontsteking) ontstaat door de ophoping van tandplaque en tandsteen rondom tanden en kiezen. Omdat tandvleesontsteking in lang niet alle gevallen goed waarneembaar is, is het belangrijk dat u regelmatig een bezoek brengt aan een mondhygiëniste. Gingivitis kan genezen door een goede mondhygiëne toe te passen. Uiteraard, indien er tandsteen aanwezig is, dient dit professioneel te worden verwijderd. Als de ontsteking meer weefsel dan alleen het tandvlees omvat, dan spreken we van parodontitis.

Parodontitis is een ontsteking van de weefsels rondom de tand of kies, De letterlijke betekenis is ontsteking (=itis) rondom (=paro) de tand (=dont=eigenlijk dent). Parodontitis is een bacteriële infectieziekte die ontstaat door gingivitis (ontstoken tandvlees). Als gingivitis lang blijft bestaan krijgt men parodontitis. Bij parodontitis wordt het kaakbot afgebroken. Doordoor ontstaan verdiepte (tand)pockets met tandplaque en tandsteen. Tandplaque en tandsteen in pockets kunnen alleen verwijderd worden door een mondhygiënist en/of (tandarts)parodontoloog. Als parodontitis niet tijdig wordt behandeld, wordt het kaakbot erdoor aangetast en de daaromheen liggende vezels zover afgebroken, dat tanden en/of kiezen los gaan zitten. Dit kan verlies van tanden en kiezen tot gevolg hebben.

(tand)Pocket is de smalle spleet tussen tandvlees en de tand of kies. Bij gezond tandvlees is in gezonde toestand de pocket maximaal 3 mm diep. Gezond tandvlees ligt stevig om de tanden heen en heeft een roze kleur. Gezond tandvlees bloedt niet bij het poetsen, stokeren of eten(aanraking). Door slechte gebitsreiniging kan tandplaque tussen de tanden en het tandvlees gaan nestelen; in de smalle tandvleesspleet (pocket). De (tand)pocket raakt dan ontstoken (gingivitis wat weer tot parodontitis kan leiden).

Tandbederf (cariës): Bepaalde soorten bacteriën in tandplaque vormen uit suikers uit de voeding een zuur. Dit zuur lost eerst het glazuur op en later ook het er onder gelegen tandbeen (dentine). Het regelmatig gebruik van suiker kan tandbederf (cariës) veroorzaken. Als tandbederf niet snel genoeg wordt behandeld, kunnen uiteindelijk tanden verloren gaan.

Gebitreiniging: Goede mondhygiëne = plaqueverwijdering. Tandplaque kan niet verwijderd worden door het gebruik van een tandenborstel alleen. Een tandenborstel kan namelijk niet reinigen tussen de tanden en kiezen. Afhankelijk van de grootte van de tussenruimten zal men ook gebruik moeten maken van ragers, softpickstandenstokers en/of flossdraad. Plaque wordt het beste van tanden en kiezen verwijderd met een elektrische tandenborstel. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat elektrische tandenborstels meer plaque verwijderen dan normale handtandenborstels. U krijgt een schoner gebit en een verminderde kans op gingivitis, parodontitis en/of cariës.

E-mailen
Bellen