Mondhygiënistepraktijk de Brabander
"Begin elke dag met een gezonde stralende lach"

Zwangerschap

Als je zwanger bent, zorg je extra goed voor jezelf. Je probeert bewust te leven en gezond te eten. Niet alleen om gezond en fit de bevalling tegemoet te gaan, maar ook voor de gezondheid van je ongeboren kindje. Juist daarom is het ook zo belangrijk tijdens je zwangerschap goed voor je mond en je gebit te zorgen. Hierdoor kun je problemen tijdens je zwangerschap voorkomen. Door de zwangerschap heb je meer kans op het krijgen van tandvleesontstekingen in de mond. Je tandvlees kan, door een verhoogde hormoonspiegel, overgevoelig reageren op tandplak. Het tandvlees raakt dan ontstoken: het bloedt, is rood en het zwelt op. Ook heb je door veranderende eetgewoonten (bijvoorbeeld als je vaker snoept) eerder kans op gaatjes. En dan is ook nog die vervelende zwangerschapsmisselijkheid van invloed op je gebit, want bij vaak overgeven kan het glazuur van de tanden aangetast worden. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat er een relatie bestaat tussen tandvleesontsteking en vroeggeboorten. Zwangere vrouwen met parodontitis (tandvleesontsteking waarbij ook het kaakbot is aangetast) lopen een groter risico om te vroeg te bevallen waarbij de baby te klein ter wereld komt. Dit heeft te maken met een verhoogde concentratie van bepaalde stoffen in het bloed, die weeën kunnen opwekken.

Al met al redenen genoeg om tijdens je zwangerschap goed voor je mond te zorgen. Dit kan door tweemaal daags op de juiste manier te poetsen, tussen tanden en kiezen te reinigen en regelmatig een mondhygiënist te bezoeken. De mondhygiënist coacht je graag in het verkrijgen én behouden van een gezonde mond. Klik hier voor een informatiefilmpje

Ook als je kindje geboren is, is het belangrijk de mondhygiënist te blijven bezoeken. Voor jezelf, maar ook voor je kind! Zo kan de mondhygiënist je vertellen hoe je de tandjes van je kind goed verzorgt en hoe je het beste gezonde voedingsgewoonten kunt aanleren. Ook die zijn namelijk van belang bij de ontwikkeling van een mooi gebit van je kind!

Hart en Vaatziekten

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat tandvleesproblemen het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Door onvoldoende dagelijkse plaqueverwijdering kan het tandvlees kan gaan ontsteken. De bacteriën gaan in de ruimte tussen tand en tandvlees zitten (pockets). Door de ophoping van de bacteriën, kan de ontsteking uitbreiden naar het onderliggende weefsel en kaakbot (parodontitis). Een vervelend gevolg kan het verlies van tanden of kiezen zijn. Nog vervelender is het wanneer de schadelijke mondbacteriën in de bloedbaan terechtkomen . Deze bacteriën kunnen zich dan bijvoorbeeld ophopen op plaatsen met aderverkalking (atherosclerose) en zo stolsels veroorzaken. Op de lange termijn kan dit voor hartproblemen zorgen. Voor hart- en vaatpatiënten is het van groot belang om het tandvlees zo gezond mogelijk te houden. Zeker voor hart- en vaatpatiënten die bekend zijn met tandvleesproblemen.

Dit verband geeft weer extra redenen om je gebit goed te verzorgen. Niet alleen als er problemen zijn, maar eigenlijk altijd. Een leven lang. Het laat ook zien dat een goede mondverzorging voor meer zorgt dan alleen een frisse mond. Om hart- en vaatziekten te voorkomen is een goede mondverzorging essentieel.

Zorg goed voor je mond door dagelijks minimaal twee keer je tanden te poetsen. Maak ook minimaal 1x per dag de ruimtes tussen je tanden en kiezen schoon door te flossen, ragen of stokeren. Stap drie is het reinigen van je tong. Niet iedereen weet het, maar ook hier hopen zich veel bacteriën op die voor problemen kunnen zorgen. Bovendien voorkom je door het goed verzorgen van je tanden, tandvlees en tong ook een slechte adem. Als laatste is het belangrijk om geregeld naar de mondhygiënist te gaan. De mondhygiënist helpt je bij het gezond houden van je mond en signaleren eventuele problemen op tijd, waardoor deze doorgaans goed behandelbaar blijven. Verder geeft de mondhygiënist tips voor een optimale mondgezondheid en haalt eventueel tandsteen en plaque weg, ook diep in de pockets, waar uzelf niet meer bij kunt komen.

Diabetes

Als diabetespatiënt kan uw lichaam de bloedsuikerspiegel niet meer zelf binnen de normale grenzen houden en produceert u geen of onvoldoende insuline. Ook kan het zijn dat uw lichaam niet meer goed reageert op insuline. De aandoening valt op het eerste oog misschien niet altijd meteen op voor de buitenwereld, maar als gevolg van de ziekte kunnen naast complicaties als hart- en vaatziekten en nieraandoeningen, ook meer zichtbare gevolgen ontstaan, zoals oogaandoeningen, voetproblemen en een slechtere mondgezondheid.

Wist u dat mensen met diabetes vaker last hebben van tandvleesontsteking (gingivitis) en tandvleesontsteking met verlies van het kaakbot (parodontitis)? Dit alles kan zelfs tot verlies van tanden en kiezen leiden.
De oorzaak kan worden gezocht in de te hoge bloedsuikerspiegel. Hierdoor bent u bevattelijker voor infecties. Het lichaam wil het teveel aan suiker kwijtraken door veel te plassen. Dit zorgt vervolgens voor een drogere mond. Ook het gebruik van medicijnen heeft invloed op de hoeveelheid speeksel. Speeksel beschermt op een natuurlijke manier uw gebit. Hebt u minder speeksel, dan krijgen gaatjes en tandvleesontstekingen meer kans.
De slechtere doorbloeding in uw lichaam als gevolg van de diabetes is ook van invloed op het ontstaan van ontstekingen. Door jarenlang een te hoge bloedsuikerspiegel raken de bloedvaatjes beschadigd. Het tandvlees zit vol met kleine bloedvaatjes waardoor ook het tandvlees makkelijker kan ontsteken. Diabetici hebben dus sneller kans op gingivitis en/of parodontitis.

Kanker en Chemokuur

Als bij u kanker is vastgesteld waar u een chemokuur voor krijgt is het verstandig om een afspraak bij de mondhygiëniste te maken. Het is belangrijk dat u tandvlees goed gezond is voor u de chemotherapie krijgt en dat er geen tandsteen meer boven en onder het tandvlees zit. Uw weerstand zal tijdens de kuur veel minder worden waardoor een infectie snel kan ontstaan. Ook kunt u tijdens de chemokuur last van de mond krijgen. Wij kunnen u goed adviseren wat te doen tijdens voor en na de chemokuur zodat u minder last van de klachten zult hebben.

Menopauze

Tijdens de menopauze veranderd er door de veranderende hormoonhuishouding erg veel in uw lichaam. Ook in de mond zijn die veranderingen zichtbaar. Het tandvlees bloedt veel vaker en wordt overgevoelig. Soms zit er, omdat u misschien nog nooit een bezoek aan de mondhygiëniste heeft gebracht, tandsteen onder het tandvlees zodat de bloeding en gevoeligheid erger worden. Door een goed preventief advies hoe u de mond zelf schoon kunt houden en eventueel indien nodig het verwijderen van het tandsteen kunnen de klachten verminderen en vaak verdwijnen.

Reuma

Reumapatiënten hebben vaker te maken met tandvleesontsteking, gezwollen of bloedend tandvlees en een droge mond. Ook is het door pijnlijke en stijve gewrichten lastiger om de tanden te poetsen. Mondproblemen voorkomen doe je door er een goede mondhygiëne op na te houden. Poets twee keer per dag met een fluoridehoudende tandpasta en een goede tandenborstel. Omdat het voor reumapatiënten lastig is om de mond ver open te doen tijdens het poetsen, kan het helpen om een extra kleine tandenborstel aan te schaffen, of een elektrische tandenborstel te kopen met een kleine borstelkop. Een mondhygiënist kan je adviseren hoe om te gaan met gebitsverzorging bij reuma. Omdat het tussen de tanden reinigen lastig is, kan het helpen om te spoelen met een mondwater. Pas daarentegen op met mondwaters die veel alcohol bevatten want die drogen bij regelmatig gebruik je mond uit.

Ga in ieder geval twee keer per jaar voor advies over je mondgezondheid en een goede mondhygiëne, afgestemd op jouw situatie, naar de mondhygiënist. Ook als je geen mondproblemen ervaart. Een mondhygiënist kan problemen namelijk signaleren voordat je ze zelf in de gaten hebt. De mondhygiënist zal de mondsituatie met je bespreken en in overleg spreek je af welke behandeling voor jou het beste is.

Reumatische artritis en mondproblemen

Reumatische artritis is een ziekte die gekenmerkt wordt door ontstekingen en pijnlijke gewrichten. Er is een relatie tussen artritis en mondproblemen. Mensen met artritis blijken vaker last te hebben van tandvleesproblemen en missen ook vaker tanden dan mensen die de ziekte niet hebben.

Mensen met reuma lopen tegen drie problemen aan die mondproblemen kunnen veroorzaken:

• Door stijve kaakgewrichten is het voor reumapatiënten moeilijker om de mond goed open te doen tijdens het poetsen. Hierdoor is het moeilijk om in alle hoeken goed te kunnen poetsen. Ook is het voor reumapatiënten moeilijker om het poetsen twee minuten vol te houden;

• Reumapatiënten hebben sneller last van pijnlijke polsen, handen en vingers waardoor tandenpoetsen en het goed vasthouden van een tandenborstel lastig is;

• De verminderde speekselproductie van reumapatiënten zorgt ervoor dat de zuren die door de bacteriën uit de tandplak gevormd worden, minder geneutraliseerd worden tussen de eetmomenten door. Met als gevolg een grotere kans op gaatjes en tandvleesproblemen.

Daarnaast leiden de medicijnen die veel reumapatiënten slikken tot een droge mond, zweertjes in de mond en infecties. En dat kan op de lange termijn tandbederf veroorzaken.

Het syndroom van Sjögren en mondproblemen

Bij het syndroom van Sjögren raken onder andere je traan- en speekselklieren ontstoken. De speekselklieren zijn meestal dik en pijnlijk en produceren minder speeksel of speeksel van slechte kwaliteit. Eten, slikken en praten wordt lastiger en ’s nachts kun je wakker worden door een droge mond. Speeksel neutraliseert zuren uit tandplak tussen de eetmomenten door. Door de verminderde speekselproductie worden die zuren minder goed geneutraliseerd waardoor je sneller last hebt van gebitsproblemen zoals gaatjes en tandvleesproblemen zoals parodontitis.

E-mailen
Bellen